ကောင်းကျိုးပြု ဘက်တီးရီးယားများ နှင့် အစာမျှဉ်များ

Prebiotics နဲ့ probiotics ဆိုတာတွေဟာ ယနေ့ခေတ် အစာအာဟာရပိုင်းဆိုင်ရာ နယ်ပယ်တွေမှာ လူပြောများတဲ့ခေါင်းစဉ်တွေပဲ ဖြစ်ပါတယ် ။ အတူတူ ခပ်ဆင်ဆင်လို့ထင်ရသော်လည်း တကယ်တမ်း လေ့လာကြည့်လျှင် နှစ်မျိုးစလုံးဟာ မတူညီတဲ့ နေရာကနေ ကျန်းမာရေးကို ထောက်ပံ့ပေးနေတယ်ဆိုတာ တွေ့ရပါလိမ့်မယ် ။ ဒီတော့ ဘာတွေဘယ်လိုကွဲပြားသလဲ ဆိုတာ ဒီအောက်မှာ ရှင်းပြ ပေးသွားမှာပါ ။

Prebiotics နဲ့ probiotics ဆိုတာ ဘာတွေလဲ ?

* Probiotics ( ကောင်းကျိုးပြု ဘက်တီးရီးယားများ ) – ဒီအုပ်စုထဲ ပါတာတွေကတာ့ ဘက်တီးရီယား အကောင်လိုက်တွေဖြစ်ပြီး အစားအစာတွေ ဆေးတွေ ဖြည့်စွက်စာတွေ ကနေ ရရှိနိုင်တယ် ။
* Prebiotics ( အစာမျှဉ်များ ) – ဒီအုပ်စုထဲ ပါတာတွေကတော့ အစာအိမ် အူလမ်းကြောင်းက မချေဖျက်နိုင်တဲ့ အစာမျှဉ်တွေ ဖြစ်ပြီး အပေါ်က ပြောတဲ့ ကောင်းကျိုးပြု ဘက်တီးရီးယားအကောင်တွေက စားသုံးပါတယ် ။

ဘာလို့ အူထဲရှိတဲ့ ဘက်တီးရီးယားတွေက ကောင်းကျိုးရှိတာလဲ ?

ကျနော်တို့ အူထဲရှိတဲ့ ဘက်တီးရီးယားတွေဟာ အန္တရာယ်ရှိတဲ့ ဘက်တီးရီးယားတွေ မှိုတွေကနေ ကာကွယ်ပေးပါတယ် ။ ဒါ့အပြင် အူမကြီးအမြှေးပါနံရံကို ကာကွယ်ရန် ဆဲလ်တွေရဲ့အနားသားကိုဖုံးအုပ်တဲ့ နေရာမှာ အရေးပါတဲ့ အဓိက အာဟာရဖြစ်တဲ့ ( short chain fatty acid ) အက်ဆစ်ကို ထုတ်လုပ်ပေးပါတယ် ။ ဒီလိုကာကွယ်ပေးထားတာကြောင့် အန္တရာယ်ရှိတဲ့ အရာတွေ ပိုးတွေက မကပ်ညိနိုင် အန္တရာယ်မပေးနိုင်တာပါ ။

ဒီလိုအကျိုးရှိတဲ့ ဘက်တီးရီးယားတွေဟာ အကြောင်းအမျိုးမျိုးကြောင့် ပျက်စီးနိုင်ပါတယ် ။ ဘက်တီးရီးယားနဲ့မှိုတွေပါတဲ့ အစားအစာတွေ စားမိတာ ၊ ပိုးသတ်ဆေးတွေ အချိန်ကြာကြာ သောက်ရတာ ၊ စိုက်ပျိုးရေးသုံး ပိုးသတ်ဆေးတွေ စားမိတာ ၊ အစားအစာ လုံလုံလောက်လောက်မစားရတဲ့အခါ ၊ အစာအိမ်လမ်းကြောင်းဆိုင်ရာ ရောဂါတွေဖြစ်တဲ့အခါ ပျက်စီးဆုံးရှုံးသွားလေ့ရှိပါတယ် ။

ဒီလိုဖြစ်လာတဲ့အခါတွေမှာ ဒီအကျိုးပြုဘက်တီးရီးယားတွေကို ပြန်လည်ဖြည့်တင်းဖို့လိုအပ်ပါတယ် ။ ဒီအတွက် Prebiotics တွေ Probiotics တွေလိုအပ်လာတာပါ ။

(၁) Probiotics ( အကျိုးပြုဘက်တီးရီးယားများ )

Probiotics တွေကို အစားအစာတွေအနေနဲ့ ဥပမာ ဒိန်ချဉ်လို အချဉ်ဖောက်ထားတဲ့ အရာတွေက ရနိုင်ပါတယ် ။

ကွာလတီကောင်းကောင်းနဲ့ ဒိန်ချဉ်တစ်ခွက်ဟာ သင့်အစာချေစနစ်အတွက် အများကြီး အထောက်အပံ့ပေးပါတယ် ။

တခြားအစားအစာတွေအနေနဲ့ ကင်မ်ချီ ၊ ချဉ်ဖတ်တွေ ၊ မီဆိုဟင်းရည်တွေ ၊ အချဉ်ဖောက်ထားတဲ့အစားအစာတွေမှာတွေ့ရပါတယ် ။ အဓိက အပူပေးအချဉ်ဖောက်မထားရန်လိုအပ်ပါတယ် ။ ဘာကြောင့်လဲဆိုတော့ အပူပေးခြင်းက ဘက်တီးရီးယားတွေကိုသေစေလို့ပဲ ဖြစ်ပါတယ် ။

Probiotics တွေကို ဈေးကွက်ထဲမှာ ဆေးအနေနဲ့ ဖြည့်စွက်စာတွေအနေနဲ့ ရရှိနိုင်ပါတယ် ။ ဘက်တီးရီးယား ပါဝင်သော ဆေးတောင့်ပုံစံ အရည်ပုံစံ အစရှိသဖြင့် လာပါတယ် ။ ဒါပေမယ့် လူတစ်ဦးနဲ့တစ်ဦး ရှိရမယ့် ဘက်တီးရီးယားပုံစံခြင်း မတူတဲ့အတွက် ထိရောက်သင့်သလောက် ထိရောက်မှုမရှိပါဘူး ။

(၂)Prebiotics ( အစာမျှင်များ )

ဒီအစာမျှဉ်တွေဟာ အပေါ်က အကျိုးပြု ဘက်တီးရီးယားတွေအတွက် အစာအာဟာရလိုဖြစ်ပြီး တိုးပွားစေပါတယ် ။ ဒီအစာမျှင်တွေကို အစာအိမ်က မချေဖက်နိုင်ဘဲ ကိုယ်ထဲက အကျိုးပြု ဘက်တီးရီးယားတွေကို တိုးပွားစေပါတယ် ။ ဒါ့အပြင် သူက ဘယ်လို အမျိုးအစားဘက်တီးရီးယားမျိုးကို မဆို ပွားများစေတဲ့အတွက် အပေါ်ကလို ရွေးချယ်နေစရာမလိုပါဘူး ။ ဒါကြောင့် ဒီလိုအစာမျှင်တွေ စားပေးခြင်းက ပိုပြီး အကျိုးများစေပါတယ် ။

ဘယ်လိုအစားအစာတွေမယ် အတွေ့များသလဲဆိုရင် ငှက်ပျောသီး ဘယ်ရီသီးလို အသီးအနှံတွေ အစေ့အဆန် ပဲအမျိုးမျိုးတွေ ကြက်သွန်ဖြူ ကြက်သွန်နီတွေ အုတ်ဂျုံ မုယောစပါးတွေ ဂျင်း ကညွတ် အစရှိသည်တို့မှာတွေ့နိုင်ပါတယ် ။

ဒီလိုအပေါ်က ပြောခဲ့တဲ့ Prebiotics တွေ Probiotics တွေ ကြောင့် ကောင်းကျိုးတွေ အများကြီးရှိပါတယ် ။

* ကိုယ်ခံအားစနစ်ကောင်းမွန်စေတယ်

* ခံတွင်းနံ့နံတာတွေပျောက်စေတယ်

* ခံတွင်းကျန်းမာရေးကောင်းစေတယ်

* အစာအိမ်လမ်းကြောင်းတလျှောက်ကျန်းမာစေတယ်

* ဝမ်းမချုပ် ဝမ်းအနံ့နံတာတွေ မရှိအောင်လုပ်ပေးတယ်

* ကိုယ်အလေးချိန်ကို ထိန်းညှိပေးတယ်

ဒါတွေကြောင့် ဒီ prebiotics တွေ Probiotics တွေများများစားပေးခြင်းဟာ သင့်ကျန်းမာရေးအတွက်အများကြီး အထောက်အကူဖြစ်စေပါတယ် ။

အားလုံးကျန်းမာကြပါစေ

ဒေါက်ပီ

ေကာင္းက်ဳိးျပဳ ဘက္တီးရီးယားမ်ား ႏွင့္ အစာမွ်ဥ္မ်ား

Prebiotics နဲ႔ probiotics ဆိုတာေတြဟာ ယေန႔ေခတ္ အစာအာဟာရပိုင္းဆိုင္ရာ နယ္ပယ္ေတြမွာ လူေျပာမ်ားတ့ဲေခါင္းစဥ္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္ ။ အတူတူ ခပ္ဆင္ဆင္လို႔ထင္ရေသာ္လည္း တကယ္တမ္း ေလ့လာၾကည့္လွ်င္ ႏွစ္မ်ဳိးစလုံးဟာ မတူညီတ့ဲ ေနရာကေန က်န္းမာေရးကို ေထာက္ပံ့ေပးေနတယ္ဆိုတာ ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္ ။ ဒီေတာ့ ဘာေတြဘယ္လိုကြဲျပားသလဲ ဆိုတာ ဒီေအာက္မွာ ရွင္းျပ ေပးသြားမွာပါ ။

Prebiotics နဲ႔ probiotics ဆိုတာ ဘာေတြလဲ ?

* Probiotics ( ေကာင္းက်ဳိးျပဳ ဘက္တီးရီးယားမ်ား ) – ဒီအုပ္စုထဲ ပါတာေတြကတာ့ ဘက္တီးရီယား အေကာင္လိုက္ေတြျဖစ္ၿပီး အစားအစာေတြ ေဆးေတြ ျဖည့္စြက္စာေတြ ကေန ရရွိႏိုင္တယ္ ။
* Prebiotics ( အစာမွ်ဥ္မ်ား ) – ဒီအုပ္စုထဲ ပါတာေတြကေတာ့ အစာအိမ္ အူလမ္းေၾကာင္းက မေခ်ဖ်က္ႏိုင္တ့ဲ အစာမွ်ဥ္ေတြ ျဖစ္ၿပီး အေပၚက ေျပာတ့ဲ ေကာင္းက်ဳိးျပဳ ဘက္တီးရီးယားအေကာင္ေတြက စားသုံးပါတယ္ ။

ဘာလို႔ အူထဲရွိတ့ဲ ဘက္တီးရီးယားေတြက ေကာင္းက်ဳိးရွိတာလဲ ?

က်ေနာ္တို႔ အူထဲရွိတ့ဲ ဘက္တီးရီးယားေတြဟာ အႏၲရာယ္ရွိတ့ဲ ဘက္တီးရီးယားေတြ မိႈေတြကေန ကာကြယ္ေပးပါတယ္ ။ ဒါ့အျပင္ အူမႀကီးအေျမႇးပါနံရံကို ကာကြယ္ရန္ ဆဲလ္ေတြရဲ႕အနားသားကိုဖုံးအုပ္တ့ဲ ေနရာမွာ အေရးပါတ့ဲ အဓိက အာဟာရျဖစ္တ့ဲ ( short chain fatty acid ) အက္ဆစ္ကို ထုတ္လုပ္ေပးပါတယ္ ။ ဒီလိုကာကြယ္ေပးထားတာေၾကာင့္ အႏၲရာယ္ရွိတ့ဲ အရာေတြ ပိုးေတြက မကပ္ညိႏိုင္ အႏၲရာယ္မေပးႏိုင္တာပါ ။

ဒီလိုအက်ဳိးရွိတ့ဲ ဘက္တီးရီးယားေတြဟာ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ ပ်က္စီးႏိုင္ပါတယ္ ။ ဘက္တီးရီးယားနဲ႔မိႈေတြပါတ့ဲ အစားအစာေတြ စားမိတာ ၊ ပိုးသတ္ေဆးေတြ အခ်ိန္ၾကာၾကာ ေသာက္ရတာ ၊ စိုက္ပ်ဳိးေရးသုံး ပိုးသတ္ေဆးေတြ စားမိတာ ၊ အစားအစာ လုံလုံေလာက္ေလာက္မစားရတ့ဲအခါ ၊ အစာအိမ္လမ္းေၾကာင္းဆိုင္ရာ ေရာဂါေတြျဖစ္တ့ဲအခါ ပ်က္စီးဆုံး႐ွဳံးသြားေလ့ရွိပါတယ္ ။

ဒီလိုျဖစ္လာတ့ဲအခါေတြမွာ ဒီအက်ဳိးျပဳဘက္တီးရီးယားေတြကို ျပန္လည္ျဖည့္တင္းဖို႔လိုအပ္ပါတယ္ ။ ဒီအတြက္ Prebiotics ေတြ Probiotics ေတြလိုအပ္လာတာပါ ။

(၁) Probiotics ( အက်ဳိးျပဳဘက္တီးရီးယားမ်ား )

Probiotics ေတြကို အစားအစာေတြအေနနဲ႔ ဥပမာ ဒိန္ခ်ဥ္လို အခ်ဥ္ေဖာက္ထားတ့ဲ အရာေတြက ရႏိုင္ပါတယ္ ။

ကြာလတီေကာင္းေကာင္းနဲ႔ ဒိန္ခ်ဥ္တစ္ခြက္ဟာ သင့္အစာေခ်စနစ္အတြက္ အမ်ားႀကီး အေထာက္အပံ့ေပးပါတယ္ ။

တျခားအစားအစာေတြအေနနဲ႔ ကင္မ္ခ်ီ ၊ ခ်ဥ္ဖတ္ေတြ ၊ မီဆိုဟင္းရည္ေတြ ၊ အခ်ဥ္ေဖာက္ထားတ့ဲအစားအစာေတြမွာေတြ႕ရပါတယ္ ။ အဓိက အပူေပးအခ်ဥ္ေဖာက္မထားရန္လိုအပ္ပါတယ္ ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အပူေပးျခင္းက ဘက္တီးရီးယားေတြကိုေသေစလို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္ ။

Probiotics ေတြကို ေစ်းကြက္ထဲမွာ ေဆးအေနနဲ႔ ျဖည့္စြက္စာေတြအေနနဲ႔ ရရွိႏိုင္ပါတယ္ ။ ဘက္တီးရီးယား ပါဝင္ေသာ ေဆးေတာင့္ပုံစံ အရည္ပုံစံ အစရွိသျဖင့္ လာပါတယ္ ။ ဒါေပမယ့္ လူတစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ရွိရမယ့္ ဘက္တီးရီးယားပုံစံျခင္း မတူတ့ဲအတြက္ ထိေရာက္သင့္သေလာက္ ထိေရာက္မႈမရွိပါဘူး ။

(၂)Prebiotics ( အစာမွ်င္မ်ား )

ဒီအစာမွ်ဥ္ေတြဟာ အေပၚက အက်ဳိးျပဳ ဘက္တီးရီးယားေတြအတြက္ အစာအာဟာရလိုျဖစ္ၿပီး တိုးပြားေစပါတယ္ ။ ဒီအစာမွ်င္ေတြကို အစာအိမ္က မေခ်ဖက္ႏိုင္ဘဲ ကိုယ္ထဲက အက်ဳိးျပဳ ဘက္တီးရီးယားေတြကို တိုးပြားေစပါတယ္ ။ ဒါ့အျပင္ သူက ဘယ္လို အမ်ဳိးအစားဘက္တီးရီးယားမ်ဳိးကို မဆို ပြားမ်ားေစတ့ဲအတြက္ အေပၚကလို ေရြးခ်ယ္ေနစရာမလိုပါဘူး ။ ဒါေၾကာင့္ ဒီလိုအစာမွ်င္ေတြ စားေပးျခင္းက ပိုၿပီး အက်ဳိးမ်ားေစပါတယ္ ။

ဘယ္လိုအစားအစာေတြမယ္ အေတြ႕မ်ားသလဲဆိုရင္ ငွက္ေပ်ာသီး ဘယ္ရီသီးလို အသီးအႏွံေတြ အေစ့အဆန္ ပဲအမ်ဳိးမ်ဳိးေတြ ၾကက္သြန္ျဖဴ ၾကက္သြန္နီေတြ အုတ္ဂ်ဳံ မုေယာစပါးေတြ ဂ်င္း ကၫြတ္ အစရွိသည္တို႔မွာေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္ ။

ဒီလိုအေပၚက ေျပာခ့ဲတ့ဲ Prebiotics ေတြ Probiotics ေတြ ေၾကာင့္ ေကာင္းက်ဳိးေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္ ။

* ကိုယ္ခံအားစနစ္ေကာင္းမြန္ေစတယ္

* ခံတြင္းနံ႕နံတာေတြေပ်ာက္ေစတယ္

* ခံတြင္းက်န္းမာေရးေကာင္းေစတယ္

* အစာအိမ္လမ္းေၾကာင္းတေလွ်ာက္က်န္းမာေစတယ္

* ဝမ္းမခ်ဳပ္ ဝမ္းအနံ႕နံတာေတြ မရွိေအာင္လုပ္ေပးတယ္

* ကိုယ္အေလးခ်ိန္ကို ထိန္းညႇိေပးတယ္

ဒါေတြေၾကာင့္ ဒီ prebiotics ေတြ Probiotics ေတြမ်ားမ်ားစားေပးျခင္းဟာ သင့္က်န္းမာေရးအတြက္အမ်ားႀကီး အေထာက္အကူျဖစ္ေစပါတယ္ ။

အားလုံးက်န္းမာၾကပါေစ

ေဒါက္ပီ