🎯သံဓာတ္က ကေလးေတြအတြက္ ဘယ္ေလာက္အေရးပါလဲ🎯

ကေလးေတြမွာ ဘာလို႔ သံဓာတ္ပိုလိုအပ္တာလဲ? သံဓာတ္ျပည့္ဝရင္ Iron Man ႀကီးျဖစ္သြားမွာမို႔လား။ အဲ့လိုေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ သဘာဝလြန္စြမ္းအား႐ွင္ႀကီး ျဖစ္မွာေတာ့ မဟုတ္ေပမဲ့ ဘဝလမ္းခရီးကို ကိုယ္စြမ္းဥာဏ္စြမ္းအျပည့္နဲ႔ ေလွ်ာက္လွမ္းသြားႏိုင္ဖို႔ေတာ့ သံဓာတ္အားနည္းေနလို႔မျဖစ္ပါဘူး။ ကေလးေတြရဲ႕ ျပည့္ဝတဲ့ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈအတြက္ သံဓာတ္လိုအပ္သလို ကိုယ္ခံစြမ္းအားအျမဲျပည့္ဝေနဖို႔လည္း သံဓာတ္ျပည့္ဝဖို႔လိုပါတယ္။

🔸သံဓာတ္ဆိုတာဘာလဲ၊ ဘယ္ကရလဲ ??

Iron လို႔ေခၚတဲ့ သံဓာတ္ဆိုတာ လူ၊ သစ္ပင္၊ တိရစၧာန္ စတဲ့ သက္႐ွိေတြအတြက္ မ႐ွိမျဖစ္ ပါဝင္တဲ့ သတၳဳဓာတ္တစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။ သဘာဝအားျဖင့္

– အသည္း၊ အသား၊ ငါး၊ ပုဇြန္ အမ်ိဳးမ်ိဳး

– ပဲအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ တို႔ဟူး

– ႏို႔ထြက္ပစၥည္းအမ်ိဳးမ်ိဳး

– အစိမ္းေရာင္ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ အမ်ိဳးမ်ိဳး

စတာေတြမွာပါဝင္ၿပီး

-သံဓာတ္အားျဖည့္ (Irofortified)လုပ္ထားတဲ့ အေစ့အႏွံ Cereals ၊ ေပါင္မုန္႔နဲ႔ ေခါက္ဆြဲေတြ

– ႏို႔မႈန္႔ေတြ

စတာေတြကေနလည္း သံဓာတ္ရႏိုင္ပါတယ္။

🔸လူေတြမွာ ဘာလို႔ သံဓာတ္မ႐ွိမျဖစ္တာလဲ ??

လူတစ္ေယာက္ အသက္႐ွင္ရပ္တည္ဖို႔ ေကာင္းမြန္စြာ မေမာမပန္း သြားလာလႈပ္႐ွားႏိုင္ဖို႔ ေအာက္စီဂ်င္လိုအပ္ပါတယ္။ ဒီအဆုတ္က႐ွဴသြင္းလိုက္တဲ့ ေအာက္စီဂ်င္ကို ခႏၶာကိုယ္တစ္ခုလံုးကို သယ္ပို႔ေပးတာကေတာ့ ေသြးနီဥေတြေပါ့။ ဒီေသြးနီဥေတြမွာ ေအာက္စီဂ်င္ခိုနားၿပီး သယ္ေဆာင္သြားႏိုင္ဖို႔ Hemoglobin လိုအပ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီ့ ေဟမိုဂလိုဘင္ ျဖစ္ဖို႔ မ႐ွိမျဖစ္လိုအပ္တာကေတာ့ မိတ္ေဆြေကာင္းႀကီး “သံဓာတ္”ပဲေပါ့။ ဒီေတာ့ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ သံဓာတ္အားနည္းလာရင္ ေသြးအားပါနည္းလာၿပီး ေမာပန္းႏြမ္းနယ္ အသက္႐ွဴမဝတာကတစ္ဆင့္ သိပ္ဆိုးလာရင္ ႏွလံုးမွာ Haemic Murmur ဆိုတဲ့ ႏွလံုးခုန္သံမမွန္တာေတြ ႏွလံုးခုန္ျမန္တာေတြ ျဖစ္လာတတ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး Anemic Heart Failure ဆိုတဲ့ ႏွလံုးေရာဂါအဆင့္ျဖစ္သြားရင္ေတာ့ ႏွလံုးပ်က္စီးၿပီး အသက္အႏၲရာယ္ပါ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။

🔸ကေလးေတြမွာ သံဓာတ္ဘယ္ေလာက္ပမာဏ လိုအပ္လဲ ??

▪ေမြးကင္းစမွ ေျခာက္လအထိ

မိခင္ႏို႔အျပည့္အဝေသာက္ေနရတဲ့ ကေလးေတြအတြက္ သံဓာတ္ထပ္အားျဖည့္ေပးဖို႔ မလိုတတ္ပါဘူး။ အေမအစားမေ႐ွာင္ဘဲ အာဟာရျပည့္ေအာင္စားေပးဖို႔ေတာ့ လိုပါတယ္။

▪ခုနစ္လ မွ တစ္ႏွစ္အထိ

ျဖည့္စြက္စာ စေကြၽးတဲ့ အခ်ိန္ကစၿပီး သံဓာတ္ႂကြယ္ဝတဲ့ အသည္း၊အသား၊ပဲ၊အသီးအရြက္ စတာေတြကို စံုလင္မွ်တေအာင္ေကြၽးေပးရပါမယ္။ တစ္ေန႔ကို သံဓာတ္ 11mg လိုအပ္ပါတယ္။

▪တစ္ႏွစ္ မွ သံုးႏွစ္အထိ

ႏို႔ေသာက္တာေလ်ာ့သြားတဲ့ အရြယ္ျဖစ္လို႔ အစာမွာပိုျဖည့္ေပးဖို႔လိုပါတယ္။ တစ္ေန႔စာ လိုအပ္ခ်က္ 7mg ျဖစ္ပါတယ္။

▪ေလးႏွစ္ မွ ႐ွစ္ႏွစ္အထိ

ေန႔စဥ္10mg လိုပါတယ္။

▪ကိုးႏွစ္မွ ဆယ့္သံုးႏွစ္ အထိ

တစ္ေန႔စာ 8 mg လိုအပ္ပါတယ္။

▪ဆယ္ေက်ာ္သက္အရြယ္

ေယာက္်ားေလးေတြအတြက္ ေန႔စဥ္ 11mg လိုအပ္ၿပီး မိန္းကေလးေတြကေတာ့ ေန႔စဥ္15mg ရဖို႔လိုပါတယ္။ လစဥ္ရာသီေသြးဆံုး႐ွံဳးမႈေၾကာင့္ ေသြးအားနည္းတာ အျဖစ္အမ်ားဆံုး အရြယ္လည္း ျဖစ္လို႔ပါ။

အခ်ဳပ္ဆိုရရင္ေတာ့ သံဓာတ္ျပည့္ဝေနရင္ ေတာ္ရံုေရာဂါေတြကို မႈစရာမလိုပဲ ရင္ဆိုင္ကာကြယ္ႏိုင္ပါမယ္။ ေကာင္းေကာင္း ႀကီးထြားဖြံ႔ၿဖိဳးလာပါလိမ့္မယ္။ ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕သံဓာတ္စုပ္ယူမႈကို အားေကာင္းေစဖို႔အတြက္ Vitamin C လည္း လိုအပ္ပါေသးတယ္။

က်န္းမာေပ်ာ္ရႊင္ၾကပါေစ..

Dr ၿဖိဳးေဝလင္း
(26.6.19)