ခဏေလးနဲ႔ ပိန္ခ်င္တာလား ha ha ပဲ ရမယ္

ဟာ ဒီ ဆရာမေတာ့ ရန္စျပီလို႔ မထင္လိုက္ပါနဲ႔။ လြဲေနတာေလးေတြကို ေစတနာနဲ႔ ေျပာျပခ်င္လို႔ပါ။

ကိုယ္တိုင္က မ၀ေပမယ့္ မိတ္ေဆြ သူငယ္ခ်င္း ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းေတြထဲမွာ ၀တဲ့သူေတြရွိေတာ့ ၀တဲ့သူေတြရဲ႕ အခက္အခဲေတြ ခံစားခ်က္ေတြကို ခံစားနားလည္ေပးလို႔ရတယ္။

၀တာဟာ မေကာင္းပါဘူး။ ”ငါတို႔ဟာငါတို႔ စားႏိုင္လို႔ ၀တာ ဘာျဖစ္လဲ” တို႔ ”၀လို႔ လွလို႔ ဆိုတာပဲ ရွိတယ္” တို႔ လာမေျပာပါနဲ႔။ က်န္းမာေရးရႈေထာင့္တစ္ခုတည္းက ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ကို ၀တာဟာ မေကာင္းပါဘူး။ အ၀လြန္ျခင္းဟာ အျခားေရာဂါေပါင္းမ်ားစြာရဲ႕ အစျဖစ္တဲ့အတြက္ ခႏၶာကိုယ္အေလးခ်ိန္ကို ရွိသင့္ရွိထိုက္တဲ့ အေနအထားမွာ ထိန္းသိမ္းရပါမယ္။ ဒါမွ ကြ်န္မတို႔ သက္ရွည္က်န္းမာစြာ ေနထိုင္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလို ေျပာလိုက္လို႔ ၀တဲ့သူေတြ စိတ္ဓါတ္က်စရာ၊ စိတ္အားငယ္စရာ မလိုပါဘူး။ ၀တာဟာ အျပစ္တစ္ခုက်ဴးလြန္တာ မဟုတ္ဘူး၊ ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္ အားနည္းခ်က္တစ္ခု မဟုတ္ပါဘူး။ ကိုယ္အေလးခ်ိန္ ထိန္းသိမ္းဖို႔ ေနာက္က်တယ္ဆိုတာ မရွိပါဘူး။

ဘာလို႔ ၀တာလဲ?

ခႏၶာကိုယ္က သံုးစြဲဖို႔ လိုအပ္တာထက္ ပိုစားမိတဲ့အခါ ၀လာပါတယ္။ အလြယ္ေျပာရရင္ အ၀င္က အထြက္ထက္ ပိုသြားတဲ့အခါ ၀လာပါတယ္။ အ၀င္ကေတာ့ အစားအစာ စားသံုးျခင္းက ရပါတယ္။ အထြက္အေနနဲ႔ ခႏၶာကိုယ္အတြက္ မလုပ္မျဖစ္လုပ္ေနရတဲ့ လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြ (ဥပမာ အသက္ရႈျခင္း၊ ႏွလံုးခုန္ျခင္း) နဲ႔ ကိုယ္လက္လႈပ္ရွားမႈကေန ကယ္လိုရီေတြ ေလာင္ကြ်မ္းပါတယ္။

၀ိတ္ ဘယ္လို ခ်မလဲ?

အ၀င္ကို ေလ်ွာ့မယ္ သို႔မဟုတ္ အထြက္ကို တိုးမယ္ သို႔မဟုတ္ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးနဲ႔ ၀ိတ္ခ်လို႔ ရပါတယ္။ အ၀င္ကို ေလွ်ာ့ဖို႔အတြက္ အစားေလ်ွာ့စားမယ္။ အထြက္ကို တိုးဖို႔အတြက္ ကိုယ္လက္လႈပ္ရွားဖို႔ မ်ားမ်ားလုပ္မယ္။ ဒီႏွစ္မ်ိဳးပဲ ရွိပါတယ္။ စစ္မွန္တဲ့ ကိုယ္အေလးခ်ိန္ ထိန္းသိမ္းျခင္းကို အခ်ိဳးက် မွန္ကန္စြာ စားေသာက္ျခင္းနဲ႔ ကိုယ္လက္လႈပ္ရွားမႈကပဲ ရႏိုင္ပါတယ္။ ပိန္ေဆးေတြ အဆီက်ေကာ္ဖီေတြက ဘာမွ မစြမ္းေဆာင္ႏိုင္ပါဘူး။ ပိန္ေကာင္းပိန္သြားပါလိမ့္မယ္။ စစ္မွန္တဲ့ က်န္းမာတဲ့ ပိန္ျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။

အစားအေသာက္ကို ဘယ္လို ေလ်ွာ့မလဲ?

အစားအေသာက္ကေန ကယ္လိုရီ အ၀င္ကို ေလ်ွာ့ရမယ္လို႔ ဆိုလုိက္တာဟာ ညစာ မစားခိုင္းတာ မဟုတ္ပါဘူး၊ တစ္ေန႔လံုး သစ္သီး/အသီးေဖ်ာ္ရည္ခ်ည္းပဲ ေသာက္ခိုင္းတာ မဟုတ္ပါဘူး၊ တစ္ေနကုန္ ဟင္းရြက္ျပဳတ္ေတြပဲ စားရတာမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး၊ ထမင္းလုံုး၀မစားေတာ့ဘဲ ၾကက္ဥေတြခ်ည္း နင္းကန္စားရတာမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေတြကလဲ လူကို ပိန္ေကာင္းပိန္သြားေစပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ အခ်ိဳးက်တဲ့ အာဟာရကို မရတဲ့အတြက္ ခႏၶာကိုယ္က ေရရွည္မွာ မခံႏိုင္ပါဘူး။

ကယ္လိုရီ အ၀င္ကို ေလ်ွာ့ခ်တဲ့အခါမွာ 500 နဲ႔ 1000 ကီလိုကယ္လိုရီၾကားဟာ အႏၲရာယ္ကင္းတဲ့ ပမာဏျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ေန႔ကို ခႏၶၶာကိုယ္ရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ေအာက္ 1000 ကီလိုကယ္လိုရီထက္ ပိုျပီး ေလွ်ာ့့မစားသင့္ပါဘူး။ တစ္ေန႔ကို 1000 ကီလိုကယ္လိုရီ ေလ်ွာ့စားရင္ ေယဘုယ်အားျဖင့္ တစ္ပတ္ကို 2 ေပါင္ခန္႔ က်ပါတယ္။ ဆိုလိုတာက တစ္ပတ္ကို 2 ေပါင္ထက္ ပိုျပီး မခ်သင့္ပါဘူး။ ဒီ့ထက္ပိုျပီး ခ်ရင္လဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္တာလဲဆိုေတာ့ က်န္းမာေရးနဲ႔ မညီညြတ္တာေတြ ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။ ပင္ပန္းတာ၊ ဖ်ားလြယ္တာ၊ ႏံႈးျပီး မအီမသာျဖစ္တာ၊ ရႊင္ရႊင္လန္းလန္း တက္တက္ၾကြၾကြ မရွိတာေတြက စလို႔ ေရရွည္မွာ ဆိုးက်ိဳးေတြ ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။

ေရရွည္ စီမံကိန္း

တစ္ပတ္ကို အမ်ားဆံုး 2 ေပါင္၊ တစ္လကို 4 ေပါင္ႏႈန္းနဲ႔ ကိုယ္နဲ႔ သင့္ေလ်ာ္တဲ့ ကိုယ္အေလးခ်ိန္ကို ရဖို႔ 4 လ၊ 5 လ၊ 6 လ၊ 1 ႏွစ္ စသျဖင့္ အခ်ိန္ယူရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၀ိတ္က်သြားရင္လဲ မျပီးေသးပါဘူး။ အဲ့ဒီ့အေလးခ်ိန္ကို ဆက္ထိန္းထားဖို႔ကလဲ အေရးၾကီးပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၀ိတ္ခ်တာဟာ ေရရွည္စီမံကိန္း ျဖစ္ပါတယ္။ လက္ေတြ႔က်ရပါတယ္။ ကိုယ္နဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ နည္းစနစ္ေတြကို ကိုယ္လုပ္ႏုိင္တဲ့ အတိုင္းအတာ ေဘာင္ထဲကေန ျဖည္းျဖည္းနဲ႔ မွန္မွန္ လုပ္သြားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ မဟုတ္ရင္ ေလ်ွာ့စားႏိုင္တဲ့အခါ ေလ်ွာ့စားခ်င္စိတ္ေပါက္တဲ့အခါ ေလွ်ာ့စားလုိက္၊ ျပီးရင္ မထူးပါဘူးကြာဆိုျပီး နဂိုအတိုင္း ျပန္စား၊ ျပန္ေနလိုက္နဲ႔ ၀ိတ္က က်လိုက္ ျပန္တက္လာလိုက္ ျပန္ခ်လုိက္ ျပန္တက္လာျပန္လုိက္နဲ႔ လံုးလည္ခ်ာလည္လိုက္ေနပါမယ္၊ သံသရာလည္ေနပါမယ္။ အဲ့ဒါကို weight cycling လုိ႔ ေခၚပါတယ္။

ပိန္ေဆးေတြ အဆီက်ေကာ္ဖီေတြကို အားမကိုးပါနဲ႔။ ေကာင္းက်ိဳးထက္ ဆိုးက်ိဳးက ပိုမ်ားပါတယ္။ သူမ်ားစီးပြားေရးကို ဖ်က္လုိဖ်က္ဆီး လုပ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ အာဟာရပညာရွင္တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ေျပာသင့္ေျပာထုိက္တဲ့ စကားကို ေျပာတာပါ။ ညစာ မစားဘဲ ၾကိတ္မွိတ္ေနတာမ်ိဳး မလုပ္ပါနဲ႔။ တစ္ေန႔လံုး ဒုကၡခံျပီး ဟင္းရြက္ျပဳတ္ေတြပဲ စားမေနပါနဲ႔။ အသီးစားတာ ေကာင္းပါတယ္၊ ဒါေပမယ့္ အသီးပဲ စားရံုနဲ႔ အာဟာရ မလံုေလာက္ပါဘူး။ ၾကက္ဥေတြ အမ်ားၾကီး စားတာမ်ိဳးလဲ မလုပ္ပါနဲ႔။ အသားဓါတ္ေတြ အမ်ားၾကီး ပါတဲ့အတြက္ ၾကာလာရင္ ေက်ာက္ကပ္ကို ထိခုိက္ေစပါတယ္။

ကိုယ့္ရဲ႕ လြဲမွားေနတဲ့ စားေသာက္ပံု နည္းစနစ္ေတြ၊ လူေနမႈပံုစံေတြ၊ အျပဳအမူ၊ အေတြးအျမင္ေတြကို ျဖည္းျဖည္းခ်င္း ျပင္ယူသြားျပီး အခ်ိန္ယူျပီး ၀ိတ္ခ်ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ခဏေလးနဲ႔ ပိန္ခ်င္ရင္ေတာ့ ha ha ပဲ ရပါမယ္။ ၀ိတ္ခ်တယ္ဆိုတာ လြယ္ေတာ့ မလြယ္ဘူး၊ ၾကိဳးစားရပါတယ္၊ စိတ္ရွည္ရပါတယ္။

ကိုကို မမ ဦးဦး ေဒၚေဒၚ ေမာင္ေလး ညီမေလးေတြ အားလံုး မ၀ဘဲ လွႏိုင္ၾကပါေစ။ မွန္ကန္တဲ့ နည္းစနစ္က်တဲ့ လက္ေတြ႔ဆန္တဲ့ နည္းလမ္းေတြနဲ႔ ကိုယ္အေလးခ်ိန္ကို က်န္းမာစြာ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ၾကပါေစလို႔ ဆႏၵျပဳပါတယ္။

Dr Honey Su Naing
M.B.,B.S (Mandalay)
M.Sc Nutrition & Dietetics (UK)