🔷 စိတ္ဖိစီးမႈမ်ားက ဦးေဏွာက္ကို ဖိရာဝယ္ 🔷

‘လူတစ္ခု ပူမႈရယ္တဲ့ဆယ္ကုေဋ’ တဲ့။

‘လူျဖစ္ရတဲ့ ဒုကၡ’ တဲ့။

လူျဖစ္လာရင္ေတာ့ ဖိစီးမႈေတြဆိုတာ ေမြးကင္းစကေန ေသတဲ့အထိ ကိုယ္ေရာ စိတ္ပါ ႐ွိစျမဲ။ ေပၚလာလိုက္ ေပ်ာက္သြားလိုက္။
ေနာက္တစ္ခုေပၚလာလိုက္ ျပန္ေပ်ာက္သြားလိုက္။ ဒီလိုနဲ႔ပဲ ပိုၾကံ့ခိုင္ သန္မာလာရတာကိုး။

စိတ္ေထာင္းလို႔ ကိုယ္ေၾကတတ္တယ္။ ဒီလိုပဲ ခႏၶာကိုယ္ႀကီးေၾကာင့္လည္း စိတ္က ဖိစီးေနရတတ္တယ္။ အျပန္အလွန္ေပါ့။

🎯 Stress လို႔ေခၚတဲ့ ဖိစီးမႈတစ္ခုဟာ ခဏနဲ႔ ေပ်ာက္သြားတဲ့ Acute stress ဆိုရင္ေတာ့ တခါတေလ လူကိုအက်ိဳးျပဳႏိုင္ပါတယ္။
ဥပမာ အေရးႀကီးၿပီ ေနာက္ဆံုးအခ်ိန္ေရာက္ၿပီဆိုရင္ ဘယ္ကေရာက္လာမွန္းမသိတဲ့ ခြန္အားေတြနဲ႔ တြန္းတြန္းတိုက္တိုက္ အလုပ္ၿပီးသြားတာမ်ိဳးေပါ့။

🎯 ဒါေပမဲ့ ခဏနဲ႔ေပ်ာက္မသြားဘဲ အၾကာႀကီးတည္ျမဲေနတဲ့ chronic stress အေျခအေနမ်ိဳးေတြ..

ဥပမာ…မိသားစုဝင္တစ္ေယာက္ေယာက္ဆံုး႐ွံဳးတာမ်ိဳး၊ အလုပ္ျပဳတ္တာ၊ ေရာဂါတစ္ခုခုျဖစ္တာ၊ လုပ္ငန္းခြင္ျပႆနာ၊ အိမ္ေထာင္ေရးအဆင္မေျပတာ၊ စီးပြားေရးအခက္အခဲ၊ ေႂကြးၿမီျပႆနာ၊ ပင္စင္ယူလိုက္တာ ၊ အိမ္ေထာင္ကြဲတာ ၊ ကေလးေမြးတာ ၊ စတာမ်ိဳးေတြ ျဖစ္လာရင္ေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး သတိထားရပါမယ္။

အလြယ္ေျပာရရင္ေတာ့ ေဗဒင္ဆရာဆီ ေျပးခ်င္ၾကတဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးေတြေပါ့။

ဒီအေျခအေနမ်ိဳးမွာ သတိထားဖို႔လိုပါတယ္။ ေၾကာက္ဖို႔ေကာင္းပါတယ္။ ေသြးတိုး၊ ဆီးခ်ိဳ၊ ႏွလံုးေရာဂါ၊ စိတ္က်ေရာဂါ၊ အဝလြန္ေရာဂါ၊ ဝက္ျခံ၊ ႏွင္းခူ နဲ႔ အမ်ိဳးသမီးေတြမွာ ဓမၼတာျပႆနာေတြ ဝင္လာတတ္ပါတယ္။

🔺 အခ်ိန္ၾကာၾကာ စိတ္ဖိစီးလာရင္ ဘာလကၡဏာေတြျပတတ္လဲ?

– ခဏခဏ ေခါင္းကိုက္

– ခဏခဏ ဗိုက္ေအာင့္

– ခဏခဏ ခႏၶာကိုယ္ နာက်င္ကိုက္ခဲ

– ခဏခဏ ဇက္ေၾကာတက္..ေမး႐ိုးေတြေတာင့္တင္း

– ဝမ္းအရမ္းခ်ဳပ္ ဒါမွမဟုတ္ရင္ ဝမ္းခဏခဏသြား

– အသက္႐ွဴမဝ ေမာပန္းလြယ္

– သိသိသာသာ ပိန္လာတာ..ဝလာတာ

– အာရံုစိုက္မရ..သတိေမ့လြယ္

– အိပ္မေပ်ာ္..ဒါမွမဟုတ္ အရမ္းအိပ္

– လိင္မႈကိစၥအဆင္မေျပ

– အရက္ နဲ႔ မူးယစ္ေဆးေတြ ပိုစြဲလာ..ေဆးလိပ္ပိုေသာက္ျဖစ္..

စတဲ့ လကၡဏာမ်ိဳးေတြ သတိထားမိလာရင္ ဆရာဝန္ကို ကိုယ့္ရဲ႕ စိတ္ဖိစီးမႈအေၾကာင္း ေသခ်ာ ေျပာျပဖို႔လိုပါတယ္။

🎯 စိတ္ဖိစီးမႈကို ဘယ္လိုေျဖ႐ွင္းမလဲ?

– ေဆးလိပ္ အရက္ ႏွင့္ ကဖင္းဓာတ္ ေ႐ွာင္ပါ။ သၾကားေလွ်ာ့ပါ။ Herbal Tea နဲ႔ သစ္သီးေဖ်ာ္ရည္ေတြ ေသာက္ပါ။ ေရမ်ားမ်ားေသာက္ပါ။ ေရဓာတ္ျပည့္ဝေနပါေစ။

– ကိုယ္လက္လႈပ္႐ွားမႈပိုလုပ္ပါ။

စိတ္တည္ၿငိမ္ဖို႔အတြက္ စိတ္ဖိစီးမႈေၾကာင့္ ပိုလ်ွံေနတဲ့ adrenaline နဲ႔ cortisol ေဟာ္မုန္းေတြကို ျပန္အသံုးခ်ေပးဖို႔လိုပါတယ္။ ေကာင္းေကာင္းအိပ္ေပ်ာ္ေစလို႔ ပိုအက်ိဳး႐ွိပါမယ္။

စိတ္ညစ္ရင္ လမ္းေလ်ွာက္ပါ။

– စိတ္တည္ၿငိမ္မဲ့ နည္းလမ္းေတြ႐ွာပါ။

တရားထိုင္တာ၊ ဝင္ေလထြက္ေလ မွတ္တာ၊ တူရိယာ တစ္ခုခုတီးတာ၊ ဘာသာရပ္အသစ္တစ္ခုခုေလ့လာတာမ်ိဳးေတြက စိတ္ကိုတည္ၿငိမ္ေစပါတယ္။

– တစ္ေယာက္ေယာက္ဆီမွာ ရင္ဖြင့္ပါ။

ကိုယ့္ကိုနားလည္ေပးႏိုင္မဲ့ လူမ်ိဳးေတာ့ ျဖစ္ဖို႔လိုပါတယ္။ စိတ္က်န္းမာေရးဆရာဝန္တစ္ေယာက္ ဒါမွမဟုတ္ ကြၽမ္းက်င္တဲ့ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္သူတစ္ေယာက္ ဒါမွမဟုတ္ရင္လည္း မိသားစုဝင္ သို႔မဟုတ္ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ေယာက္ေပါ့။ ႀကိတ္ျမံဳထားတဲ့ ခံစားခ်က္ေတြက သိပ္အႏၲရာယ္မ်ားပါတယ္။

– အိပ္ေရးဝေအာင္ အိပ္ပါ။

အိပ္ေရးမဝေလ ဦးေဏွာက္မွာ ဖိစီးမႈပုိမ်ားေလ မွန္မွန္ကန္ကန္ တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ ေတြးေတာဆံုးျဖတ္ႏိုင္စြမ္း မ႐ွိေလ ျဖစ္ပါတယ္။

– Stress Diary လုပ္ပါ။

စိတ္ညစ္စရာၾကံဳတိုင္း စိတ္ဖိစီးတိုင္း အခ်ိန္၊ေန႔စြဲ၊ပတ္ဝန္းက်င္အေျခအေန အေသးစိတ္နဲ႔တကြ မွတ္တမ္းတင္ထားပါ။ ကုိယ့္ကို ဘာေတြက ဖိစီးေစၿပီး ဘာေတြက သက္သာေစလဲ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေလ့လာပါ။

– မႏိုင္ဝန္ မထမ္းပါႏွင့္။

တခ်ိဳ႕အေျခအေနေတြနဲ႔ တာဝန္ေတြကို ‘ဟင့္အင္း’ေျပာတတ္တဲ့ အက်င့္ေမြးပါ။

– ေနမေကာင္းခ်ိန္တိုင္း အျပည့္အဝ အနားယူပါ။

ကိုယ့္ကိုယ္ကို ညႇာတာပါ။ အနားမယူဘဲ အလုပ္လုပ္ေနလို႔ ပိုအလုပ္ျဖစ္မျဖစ္မေသခ်ာေပမဲ့ အနားယူလိုက္ရင္ေတာ့ ပိုျမန္ျမန္ေနေကာင္းၿပီး ပိုေကာင္းေအာင္လုပ္ႏိုင္မွာ ေသခ်ာပါတယ္။

ကဲ…အားလံုး..Stress ေတြနဲ႔ ေဝးၾကပါေစ။

နီးခဲ့ရင္လည္း ျမန္ျမန္ေပ်ာက္ၾကပါေစ။

ျမန္ျမန္မေပ်ာက္ခဲ့ရင္လည္း ေကာင္းေကာင္းရင္ဆိုင္ေက်ာ္ျဖတ္ အႏိုင္ယူႏိုင္ၾကပါေစ။

Dr ၿဖိဳးေဝလင္း
(16.4.19)