ကိုလက္စထေရာအေၾကာင္း သိေကာင္းစရာ

ကိုလက္စထေရာဆိုသည္မွာ သင့္ခႏၶာကိုယ္ဆဲလ္မ်ားအတြင္းရွိ ဖေယာင္းက့ဲသို႔ အဆီေလးမ်ားပင္ျဖစ္သည္ ။ ကိုလက္စထေရာကို ေဟာ္မုန္းမ်ား ထုတ္လုပ္ျခင္း ဗီတာမင္ ဒီ ဖြဲ႕စည္းခ်င္းမ်ားအပါအဝင္ ခႏၶာကိုယ္၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ လိုအပ္ပါတယ္ ။ ထို႔အျပင္ အာရံုေၾကာစနစ္ေတြအတြက္ေရာ အဆီတြင္ေပ်ာ္ဝင္ေသာ ဗီတာမင္ဓာတ္မ်ားစုပ္ယူရာတြင္ပါ အေရးႀကီးလွပါတယ္ ။

Americans Heart Association (AHA) အရ ကြ်ႏ္ုပ္တို႔ခႏၶာကိုယ္အတြက္ လိုအပ္ေသာ ကိုလက္စထေရာကို အသည္းမွ တဆင့္ ထုတ္ေပးေနၿပီး ျပင္ပအစားအစာမ်ား စားသံုးျခင္းမွ တဆင့္လဲ ရရွိေနပါတယ္ ။ကိုလက္စထေရာအစားမ်ားပါက အသည္းမွ ေလွ်ာ့၍ ထုတ္ၿပီး ကိုလက္စထေရာနည္းသည့္အစားအစာမ်ားစားပါက အသည္းမွ ပိုထုတ္ပါတယ္ ။ အဓိကရရွိေသာ အစားအစာရင္းျမစ္မ်ားမွာ တိရစာၦန္ထြက္ပစၥည္းမ်ားျဖစ္ၿပီး အမ်ားအားျဖင့္

•အသား

•ဥ

•ျပည့္ဝဆီထြက္ကုန္မ်ား

•အုန္းဆီ စာအုန္းဆီ

မွရရွိေလ့ရွိပါတယ္ ။

ကိုလက္စထေရာကို lipoproteins ဆိုတ့ဲ အရာေလးေတြက တဆင့္ ခႏၶာကိုယ္တြင္း လွည့္လည္ပါတယ္ ။ အ့ဲ lipoprotein ေလးေတြကို ႏွစ္အုပ္စုခြဲထားၿပီး HDL နဲ႔ LDL ဆိုလူသိမ်ားၾကပါတယ္ ။

HDL ဟာ ေကာင္းတ့ဲ ကိုလက္စထေရာလို႔ အလြယ္ သတ္မွတ္ၾကပါတယ္ ။ သူက ခႏၶာကိုယ္က ပိုလွ်ံတ့ဲအဆီေတြကို အသည္းဆီသယ္သြားၿပီး ဖ်က္ဆီးပစ္လို႔ျဖစ္တယ္ ။

LDL ကေတာ့ မေကာင္းတ့ဲ ကိုလက္စထေရာ လို႔သတ္မွတ္ၾကတယ္ ။ ေသြးထဲမွာ အရမ္းမ်ားလာတ့ဲအခါ ေသြးေၾကာနံရံေတြမယ္ အဆီဖတ္ကေလးေတြျဖစ္ေစၿပီး ေသြးေၾကာက်ဥ္းေရာ႐ါျဖစ္ေစလို႔ပါ ။ အခ်ိန္ၾကာလာတာနဲ႔အမွ် အဆီေတြ နံရံမွာ တြယ္ကပ္လာမႈေၾကာင့္ ႏွလံုးကို ေသြးစီးဆင္းမႈဟာ အဟန္႔အတားျဖစ္ေစလာၿပီး ႏွလံုးေရာဂါေတြ ေလျဖတ္တာ ေသြးေၾကာပိတ္ဆို႔တာ အစရွိတ့ဲ ေရာဂါေတြျဖစ္ပြားလာေစပါတယ္ ။

စားသုုံးရန္မသင့္တ့ဲ ျပည့္ဝဆီ ( saturated fat ) ေတြ trans fat ေတြမ်ားစြာပါဝင္ေနတ့ဲ အစားအစာမ်ားကိုစားပါက ေသြးတြင္းကိုလက္စထေရာ ပမာဏမ်ားျပားလာေစၿပီး ႏွလံုးေသြးေျကာက်ဥ္းေရာဂါ ႏွလံုးေရာဂါ ႐ုတ္တရက္ေလျဖတ္သြားတာ ေျခလက္မ်ားရွိ ေသြးေၾကာမ်ားပိတ္ဆို႔ကုန္တာ အစရွိသျဖင့္ ျဖစ္ပြားလာေစႏိုင္ပါတယ္ ။ဒါ့အျပင္ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္းဟာလဲ ကိုလက္စထေရာတက္ေစတ့ဲအေၾကာင္းအရင္းတစ္ခုပဲ ျဖစ္ပါတယ္ ။

သို႔အတြက္ ကိုလက္စထေရာဟာ ေလွ်ာ့ခ်သင့္ၿပီး အထူးသျဖင့္ ေနထိုင္မႈပံုစံေျပာင္းလဲျခင္းျဖင့္ အစျပဳသင့္ပါတယ္

ပံုမွန္ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္ျခင္း

ေဆးလိပ္ျဖတ္ျခင္း

ေသြးေပါင္ခ်ိန္ ပံုမွန္ထိန္းထားျခင္း

အေစ့အဆံမ်ားမ်ား စားသံုးျခင္း

အမွ်င္ဓာတ္ပါဝင္ေသာ အသီးအရြက္ အသီးအႏွံမ်ား စားသံုးျခင္း

ငါးမ်ားမ်ား တစ္ပတ္ႏွစ္ႀကိမ္ အနည္းဆံုးစားေပးျခင္း

စားအုန္းဆီအစား ေနၾကာဆီ သံလြင္ဆီမ်ား အစားထိုးသံုးစြဲျခင္း

အသင့္ထုတ္ပိုးထားေသာ အာလူးေၾကာ္မ်ား မုန္႔မ်ား ေရွာင္ရွားျခင္း မ်ားျဖင့္ ကိုလက္စထေရာျမင့္တက္ျခင္းကို ကာကြယ္ႏိုင္ပါတယ္ ။

Dr. ရွိန္းသူဟန္