🍓🍇ေနေကာင္းလား စားၿပီးၿပီလား ဘာနဲ႔စားလဲ 🍉🍎

လူတိုင္းေျပးမလြတ္တဲ့ ေမးခြန္းေတြ။ ေနမေကာင္းရင္ ျပဳစုေပးမလား မစားရေသးရင္ ေကြၽးမွာလားေတာ့ မသိ။ အလြယ္ေမးတတ္ၾကသလို ေျဖရတာလည္း လြယ္တယ္။

ေနေကာင္းလားေမးရင္ အလြယ္တကူ ေကာင္းပါတယ္ ေျဖတတ္ၾကေပမဲ့ တကယ္အျပည့္အဝေကာင္းၾကတာေရာ ဟုတ္ရဲ႕လား။

ဖ်ားနာေနတာမ်ိဳးမဟုတ္ေပမဲ့ သြားလာလုပ္ကိုင္ေနရင္းနဲ႔ပဲ ခြန္အားမ႐ွိေတာ့သလိုလို..ႏုန္းေခြေခြျဖစ္ခ်င္လာသလို..မူးသလိုလို..ေမာသလိုလို..ေျခေတြလက္ေတြ မသယ္ခ်င္သလိုလို.. ခံစားခ်က္ေတြ။

ေနမေကာင္းဘူးလည္း မဟုတ္။ ေနေကာင္းတယ္လည္းမဟုတ္။

လူတစ္ေယာက္မွာ အေျခခံအက်ဆံုးလိုအပ္ခ်က္က အအိပ္နဲ႔ အစား။

အိပ္ခ်ိန္မျပည့္ျခင္းက လူတစ္ေယာက္ကို ႏြမ္းနယ္ မူးေဝ ေနမေကာင္းသလိုလို ျဖစ္ေစတယ္။ ဒီလိုပဲ အစာအာဟာရခ်ိဳ႕တဲ့လာရင္လည္း ခုနကေျပာသလိုမ်ိဳး ေနမေကာင္းသလိုလို ေကာင္းသလိုလို အေျခအေနမ်ိဳးျဖစ္လာတတ္တယ္။ အဲ့ဒီ ေနာက္မွာေတာ့ ေရာဂါေတြက “ကိုယ္လာမယ္ မင္းဆီကို” ဆိုတာမ်ိဳးေတြျဖစ္ၿပီး ေဆးရံုေဆးခန္းေတြဆီ ေခ်ာင္းေပါက္ရေတာ့တာေပါ့။

📌 စားတာေတာ့ စားေနတာပဲ ဘာလို႔ အာဟာရခ်ိဳ႕တဲ့ေနရတာလဲ

ထမင္းတစ္ဇလံုႀကီးစားေနေပမဲ့လည္း အသားငါး လက္သည္းခြံေလာက္၊ အသီးအရြက္ေလး လက္ႏွစ္ဆစ္စာေလာက္ပဲ စားေနရင္ေတာ့ ေသခ်ာေပါက္ ပ႐ိုတင္းဓာတ္၊ သတၳဳဓာတ္ေတြနဲ႔ ဗိုက္တာမင္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ခ်ိဳ႕တဲ့လာမွာပဲ။ အစားမ်ားဖို႔ထက္ အစားမွန္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ထမင္း၊ အသီးအရြက္၊ ပဲ၊ အသားငါး ၊ဥ၊ ႏို႔၊ အသီးအႏွံ၊ အေစ့အဆံ.. စံုလင္မ်ွတေအာင္ စားရပါမယ္။

📌 ကိုယ့္ကိုယ္ကို ျပန္ၾကည့္ပါ။

ေအာက္မွာေရးထားတာေတြထဲက တစ္ခုခုျဖစ္ေနၿပီဆိုရင္ေတာ့ အစားအေသာက္မွာ တစ္ခုခုမွားေနပါျပီ။ တစ္ခုခုေတာ့ ေသခ်ာေပါက္ ခ်ိဳ႕တဲ့ေနပါၿပီ။ ဆရာဝန္နဲ႔တိုင္ပင္ၿပီး အားေဆးပါကူဖို႔ပါ လိုေကာင္းလိုပါလိမ့္မယ္။

– ေသြးအားနည္းျခင္း

မူးမယ္၊ ေမာမယ္၊ အသက္႐ွဴမဝဘူး၊ မစားခ်င္မေသာက္ခ်င္၊ မလႈပ္ခ်င္၊ ႏုန္းေနၿပီး ထလိုက္ရင္ မိုက္ခနဲ ျဖစ္သြားတတ္တယ္။ တခါတေလ ညဘက္ ေျခေထာက္က ဆတ္ခနဲ ထ႐ုန္းသလို ကန္သလိုမ်ိဳး ျဖစ္တတ္တယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အျဖစ္အမ်ားဆံုး ျပႆနာတစ္ခုပါ။ မိန္းကေလးေတြ အမ်ိဳးသမီးေတြ ပိုျဖစ္ပါတယ္။ သံဓာတ္ခ်ိဳ႕တဲ့လို႔ အျဖစ္မ်ားၿပီး သံဓာတ္စုပ္ယူမႈအားေကာင္းဖို႔ ဗိုက္တာမင္စီလည္း လိုပါတယ္။

– က်ီးကန္းပါးစပ္

angular stomatitis လို႔ေခၚတဲ့ ႏႈတ္ခမ္းေထာင့္ေလးေတြ ကြဲေနတာမ်ိဳးျဖစ္ေနရင္ေတာ့ ဗိုက္တာမင္ B2 ခ်ိဳ႕တဲ့ေနတာ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ B1,B6နဲ႔ သံဓာတ္ေတြလည္းလိုတတ္တယ္။

– တံေတာင္ဆစ္လို ေနရာေတြမွာ ၾကာဆူးေလးေတြ ေပါက္လာရင္

Vitamin A ခ်ိဳ႕တဲ့ေနတာ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ညဘက္မ်က္စိၾကည့္လို႔မေကာင္းေတာ့တာမ်ိဳးလည္း ျဖစ္တတ္တယ္။ အစိမ္းေရာင္ အသီးအရြက္ေတြ ပိုစားဖို ့လိုလိမ့္မယ္။ ေဆးေသာက္ဖို႔အတြက္ကေတာ့ ဆရာဝန္နဲ႔တိုင္ပင္ဖို ့လိုပါမယ္။

– သြားဖံုးခဏခဏ ေသြးယိုရင္

Vitamin C လိုေနပါၿပီ။ ခ်ဴခ်ာလြယ္ၿပီး ခဏခဏ ဖ်ားေနတတ္တာမို႔ လိေမၼာ္သီးလို ခ်ဥ္တဲ့ အသီးမ်ိဳးေတြ မ်ားမ်ားစားဖို႔လိုပါမယ္။ Vitamin C မ်ားမ်ားပါတဲ့ အားေဆးတစ္ခုခုနဲ႔လည္း ေျပလည္သြားတတ္ပါတယ္။

– ေျခလက္ထံုက်ဥ္ေနတာမ်ိဳးေတြ

Vitamin B အုပ္စုေတြ ခ်ိဳ႕တဲ့လာၿပီဆို ျဖစ္ပါတယ္။ အရက္ပံုမွန္ေသာက္သူေတြ၊ ဆီးခ်ိဳေရာဂါသည္ေတြ၊ အစားေ႐ွာင္သူေတြ၊ အထူးသျဖင့္ ႏို႔တိုက္မိခင္ေတြအတြက္ ဒီ Vitamin B complex က မ႐ွိမျဖစ္ပါ။ သိပ္အေရးႀကီးပါတယ္။

📌 အာဟာရဓာတ္ေတြက တစ္ခုထဲခ်ိဳ႕တဲ့တာျဖစ္ႏိုင္သလို တစ္မ်ိဳးထက္ပို ခ်ိဳ႕တဲ့ေနတာမ်ိဳးလည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္။

တစ္ခုုက လကၡဏာျပေနေပမဲ့ က်န္တာေတြက မေပၚေသးတာလည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ အေတြ ့မ်ားၿပီး ျမန္မာနိုင္ငံမွာ အျဖစ္မ်ားတာေတြကို အဓိကထားေျပာထားတာမို ့အေပၚမွာေျပာထားတဲ့ အထဲမွာ မပါတာမ်ိဳးေတြလည္း ျဖစ္ေနႏိုင္တယ္။

ဆိုေတာ့ကာ တစ္ခုခု မခ်ိဳ႕တဲ့ေအာင္ ေရြးစားေနတာမ်ိဳးထက္ ဘာမွ မခ်ိဳ႕တဲ့ေအာင္ မ်ွမ်ွတတ မွန္မွန္ကန္ကန္ စားေသာက္ေနထိုင္သြားဖို႔က အေရးအႀကီးဆံုးပါပဲ။

ကဲ….ေနေကာင္းလားေမးရင္ ရဲရဲႀကီး ‘ေကာင္းတယ္’ လို႔ေျဖဖို႔ ‘ဘာနဲ႔စားခဲ့လဲ’ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေန႔တိုင္းေမးၿပီး ျပန္သံုးသပ္ၾကပါစို႔။

Dr Phyowai Lynn
(11.3.19)